Bezpieczny sport.

Czy znacie sport -nordic walking….

marsz ze specjalnymi kijkami. Ja ostatnio poświęcam trochę czasu na tą formę rekreacji.

Wymyślony w Finlandii w latach 20 – XX wieku, był doskonałym treningiem dla narciarzy biegowych.

W porównaniu do zwyczajnego marszu, nordic walking mamy kijki z obu stron. Z tego powodu angażuje więcej partii mięśni.

Dzięki takim marszom :

  • rozwija się wytrzymałość ramion, a to bardzo dużo
  • zwiększa się siła ramion, niestety przy normalnym spacerze nie uzyskujemy takiego efektu.
  • spala się więcej kalorii, ( a przecież to też ważne),
  • zwiększa się stabilność całego ciała.
  • Podobno jest wybierany zwykle przez osoby starsze, gdyż odciąża on stawy.

Dla kogo ten sport ..

Dla każdego ! Bez względu na choroby, wiek , sprawność . Ten trening odczują zarówno osoby starsze jak i młodsze. Jest zalecany przez fizjoterapeutów. Kto na pewno nie może uprawiać : na przykład osoba z problemami z ruchomością kończyn- wyjście “na kijki” ze zwichniętą kończyną jest niemożliwe.

Jak dobrze wykonywać ten sport .…

Naukę rozpoczynamy bez kijków.
Idziemy, stawiając długie kroki od pięty.
Plecy są wyprostowane, nasz wzrok daleko patrzy , a nie pod nogi.
Zachowując tę postawę zaczynamy poruszanie sie do przodu. Pilnując cały czas wyprostowanej sylwetki, zaczynamy delikatne wymachy ramion.
Następnie chwytamy rękojeść kijka dłonią i wbijamy go w podłoże.
Odepchnięcie ( to ważne) powinno być do tyłu (a nie do dołu).

Ręka wysunięta do przodu nie może być wyżej od linii pępka. Miejsce wbicia kijka to połowa kroku.

Należy pamiętać, że ostre zakończenia kijków powinny znajdować się z tyłu.

zdjęcie z Internetu.

Co można robić źle….

  1. Wystawianie do przodu  np prawej  ręki i nogi .
  2. Brak rozgrzewki – pamietajmy o dobrym rozgrzaniu nadgarstków, bioder, kolan czy stóp.
  3. Skręcanie dłoni za sobą– dłoń otwieramy dopiero w momencie przeniesienia ręki za ciało
  4. Zbyt małe kroki .
  5. Kij jest zbyt daleko ciała– podczas pracy rąk łokieć cały czas powinien znajdować się jak najbliżej ciała.

Kijki i ubranie…

Jednak Nordic Walking bez dobrze dobranych kijków nie ma większego sensu. To właśnie od nich zależy, czy nie zmieni się on w zwykły marsz. Aby uzyskać dobry efekty należy dobrać odpowiedni sprzęt.

Warto zadbać nie tylko o kijki, ale również o odpowiednią odzież. Tak samo jak na siłowni, strój wspomóc ćwiczącemu, musi być wygodny, ktory doda pewności siebie! 🙂

to są moje kijki

Zalety takiego sportu.

  • Pozwala spalić do 40% kalorii więcej niż przy zwykłym marszu i to jest wiadomość supe. Sama stwierdzam , że tak jest.
  • Wzmacnia mięśnie brzucha, klatki piersiowej, pleców i ramion – bardzo ważne.
  • Nie obciąża tak bardzo stawów jak bieganie, a daje podobne efekty, dodatkowo górne partie ciała.
  • Podnosi sprawność systemu krążeniowego – b.b. Ważna wiadomość.
  • Spacer z kijami na świeżym powietrzu wydziela hormony szczęścia – endorfiny …😁😍😁😍😁
  • Ten sport uprawiany jest na zewnątrz – a więc w sezonie letnim możemy czerpać witaminę D3 ze słońca.😏😁😏😁
  • Pomaga zwalczyć problemy z utrzymywaniem równowagi lub koordynacją ruchową.

Ja stwierdzam , że jest to świetna forma ruchu , sportu , rekreacji , wyciszenia się wewnętrznego. Na początku na pewno warto zapoznać się z właściwą techniką i doborem sprzętu. ! 🙂. A później po np 5 spacerach z kijkami można się przyzwyczaić. Zachęcam do takich spacerów z kijkami. Powodzenia

26 myśli na temat “Bezpieczny sport.

  1. Krysiu, ja mam zalecany ten sport właśnie, i to z różnych względów, pozdrawiam, wskrzesiłem Imperium Lektur 2, bo sporo osób tam codziennie zagląda i czyta, tyle, że zamierzam tam recenzować książki od beletrystyki po …podręczniki/ książki przyrodnicze, m.in do chemii czy biologii, czy nawet neurobiologii. Na południu śnieg.

  2. Kupiłam kiedyś kijki, obejrzałam filmiki, ubrania mam, ale jakoś nie mogę się zmusić, kijki stoją w szafie…
    Obserwuję, że większość osób źle używa tego sprzętu!

  3. Chodzę.
    Bardzo musze uważać na stawianie nogi z pięty, bo mam tendencje do chodzenia na całych stopach.
    No i słabo sie odpycham, raczej podpieram…
    Ale chodze. Teraz robie wyzwanie z aplikacji telefonicznej 50 dni po 10 tys kroków. Zbliżam się do połowy, ale coraz bardziej mnie boli kostka…. Chciałabym dociągnąć…
    Ale po górach chodzę bez. Nie umiem ;p

    1. Brawo, na pewno wyzwanie się uda. Z tymi piętami to faktycznie problem. Przy. Chodzeniu z kijkami na tyle rzeczy trzeba uważać i o tylu pamiętać.

  4. Kijki są coraz bardziej popularne, ale niestety zauważyłam, że dużo osób lekceważy to, jak prawidłowo powinno się chodzić. Niektórzy traktują to jako rodzaj laski. Znajoma sąsiadki uszkodziła sobie w ten sposób nadgarstki. Jest już po 3 operacji i nie odzyska już sprawności.
    Post jest więc bardzo przydatny i każdy, kto chce “kijkować” powinien się z nim zapoznać.

    1. On tak sposób w jaki należy chodzić z kijkami jest bardzo ważny. Sama źle trzymałam kijki przez wiele lat. A teraz ten nawyk muszę zmienić. Wcale to nie łatwe.

  5. Przyznam się szczerze, nie chodzę z kijkami i obserwuję, że nie każdy umie.
    Wolę spacery według mojego rytmu, póki co.
    Pozdrawiam miło kochana:)

    1. Do brze , że lubisz spacery. Ale poczytaj , chodząc z kijkami “pracujesz” nie tylko nogami …..ramiona , barki też uczestniczą w wysiłku.

    1. Oczywiście zgodnie się całkowicie. Ja wracam ntez po zajęciach z chodzenia z kijkami bardzo zmęczona, a w grupie raźniej . Każdy stara nie być na ostatku. pozdrawiam

  6. Wotqj Krysiu 🙂 to sper sport i świetnie, że go odkrywasz! To naprawdę fantastyczna forma aktywności, która przynosi wiele korzyści dla zdrowia i samopoczucia. Dzięki za podzielenie się swoimi doświadczeniami i wskazówkami dotyczącymi tego sportu. Trzymam kciuki za dalsze wędrówki z kijkami i jeszcze więcej pozytywnych doświadczeń na świeżym powietrzu!

    1. W tym wpisie starałam się zachęcić innych do tego sportu. Może i ty spróbujesz chodzić z kijkami. Pozdrawiam

    1. Mój mąż też nie używa kijków w czasie spacerów. Nie lubi jednak jak ja mam kijki. No cóż ciężka sytuacja.

Dodaj komentarz